But triathlonowy, szosowy i mtb- o co "kaman"?

Drugim etapem triathlonu jest jazda na rowerze. Ani to stwierdzenie nie jest odkrywcze ani zadziorne- tak po prostu jest.

Zdecydowanie nie trzeba być triathlonistą aby korzystać z tej formy aktywności ale zdecydowanie warto wiedzieć jak dobrać but na rower i jakie są główne różnice pomiędzy butem triathlonowym, szosowym czy mtb. Stwierdzenie, że but szosowy dedykowany jest na szosę a but mtb do jazdy w terenie byłoby ogromnym uproszczeniem a nawet i spłyceniem tego tematu, choćby dlatego, że gdzieś tutaj wypada jeszcze dodać obuwie triathlonowoe, które warto zaprezentować każdemu triathloniście.

Poniżej, w telegraficznym niemal skrócie, przedstawiam główne cechy w/w typów obuwia na rower oraz załączam zdjęcia i linki do danego modelu z naszej strony www.3athlete.pl.

Buty triathlonowe oprócz tego, że są najdroższe, to są też najlżejsze a ich zakładanie zajmuje najmniej czasu, co w strefie zmian jest mocno istotnym aspektem. Obuwie triathlonowe posiada nad zapiętkiem specjalną tylną pętlę, która pozwolana na szybkie założenie buta jedną ręką. Pętelka ta wykorzystywana jest również do mocowania buta gumką recepturką do roweru, w celu zaoszczędzenia kilku bezcennych sekund w T1 (buty są już wpięte w rower więc zyskujemy czas, który byśmy przeznaczyli na ich zakładanie). Wyściółka wewnątrz buta jest miękka, co pozwala na używanie ich bez skarpetek. W modelach triathlonowych nie ma przedniego języka, dzięki czemu but łatwiej się zakłada, daje nam to  poczucie luzu na grzbiecie stopy i co bardzo ważne, zapewnia pełen komfort osobom z wysokim podbiciem. Brak języka wpływa również na wzrost jego przewiewności. Buty triathlonowe często zbudowane są z cieńszego i lżejszego materiału. Jedną z głównych różnic jest posiadanie zapięcia wyłącznie na rzepy, bądź tylko na 1 rzep. Część modeli posiada specjalne dziurkowane z przodu i tyłu podeszwy przez które skutecznie odprowadzana jest wilgoć ze stóp, które niedawno jeszcze "moczyły się" w wodzie oraz tej pochodzącej z potu. Modele triathlonowe wyróżnia aerodynamiczny kształt i brak wszelkiego rodzaju wystających elementów, które mogłyby powodować wzrost oporu powietrza. Podeszwa w najwyższych i najdroższych modelach jest karbonowa. Tańsze egzemplarze posiadają nylonowo kompozytową podeszwę. Im bardziej sztywna podeszwa tym lepsza a co określa, tzw. indeks sztywności, który pozwala porównać ze sobą modele różnych producentów obuwia triathlonowego. System mocowania bloków: SPD-SL.

 

Pearl Izumi buty triathlonowe Tri Fly Select VI

 

Buty szosowe czyli te najbardziej popularne i to nie tylko ze względu na przystępność cen ale i uniersalne zastosowanie. Wykorzystać je można na wycieczce rowerowej, treningu ale i na zawodach. Istnieje tutaj kilka możliwości zapięć: rzepy, system BOA pojedyńczy lub mocniejszy i trwalszy- system podwójnego BOA, klamry. Niektóre modele posiadają podobnie jak buty triathlonowe otwory wentylacyjne znajdujące się na śródstopiu oraz palcach, dzięki którym nasza stopa "oddycha". Podeszwa jest zazwyczaj nylonowa wzmacniana włóknem szklanym, co czyni buta cięższym. System mocowania bloków SPD-SL. Modele szosowe są mocniej zabudowane, posiadają przedni język co czyni je mniej przewiewnymi. Buty nie posiadają nad zapiętkiem tylnej pętli, która mogłaby dać nam kilka sekund na plus przy zakładaniu obuwia w strefie zmian. Modele szosowe butów mocniej niż buty triathlonowe przylegają do stopy, a co kolarze wykorzystują na ostatnich metrach zawodów. Dokręcając zapięcia do maksimum mają pewność, że wykorzystują 100% mocy w nogach i dzięki temu nie ucieka im nawet 1, wtedy już na wagę złota, wat.

Shimano szosa SH-RC700

 

 

 Pearl Izumi Select Road V5

 

Buty MTB. Przy wyborze obuwia MTB najważniejsze jest zadbanie o to, aby były one wygodne, sztywne ale nia tak bardzo jak modele szosa/triathlon, rozmiarowo nie były za ciasne ale też nie na tyle luźne aby stopa mogła w nich "latać". Rozmiar obuwia ustala się więc na podstawie długości wkładki. Typowe buty MTB charakteryzują się dużą sztywnością podeszwy w części centralnej, co jest ważne w kontekście stabilności, którą dzięki tej właściwości obuwia zyskujemy zarówno na podjazdach, jak i zjazdach. Najczęściej posiadają zapięcia na rzepy lub klamrę (występuje najczęściej w kombinacji z dwoma rzepami), typ zapięcia BOA czyli specjalnej żyłki i pokrętła, który wykorzystywany jest w modelach droższych. Buty MTB, pozwólcie, że posłużę się tu takim porównaniem, to nieco mniej zgrabne wygladem buty szosowe z protektorem, bieżnikiem czy bardziej agresywną podeszwą niż typowe modele szosowe czy triathlonoe. Dzięki wysokiemu bieżnikowi na podeszwie buta MTB, po zejściu z roweru, bloki są schowane i nie utrudniają nam chodzenia. Ta ich właściwość jest bardzo pomocna także na stromych podjazdach, na których niestety musimy z rowerem kawałek podejść. Biorąc pod uwagę fakt, że w butach MTB czasem się chodzi, producenci takiego obuwia wykorzystują sztywne włókno węglowe (karbon) jedynie w centralnej części podeszwy, pozostawiając jej pozostałe części bardziej elastycznymi. W innych wypadkach podeszwa wykonana jest z kompozytu/nylonu, dajacego optymalną sztywność bez strat komfortu przy chodzeniu. Kolejnym rozwiązaniem jest użycie dwóch rodzajów podeszwy: zewnętrznej gumowej i wyjątkowo sztywnej oraz lekkiej podeszwy wewnętrznej wzmocnionej włóknem węglowym co znalazło zastosowanie w modelu Shimano SH-XC700. Buty MTB mają jedynie dwa otwory mocujące bloki: system SPD. Poza otworami do przykręcania bloków, w przedniej części podeszwy często znajdziemy, tak jak w w/w modelu Shimano, gwinty do wkręcenia kolców (ułatwiają nam podchodzenie).

 

Shimano MTB SH-XC700

 

 

Shimano MTB SH-ME300

 

Podsumowując: wybór typu buta na rower zależy od:

  • ich przeznaczenia (triathlon, szosa, mtb);
  • rodzaju terenu w którym będą wykorzystane (asfalt, las, trawa, błoto);
  • budowy stopy (inaczej dany model buta leży na stopie wąskiej, szerokiej, z wysokim podbiciem...);
  • budżetu (but z podeszwą karbonową będzie zawsze droższy niż but z kompozytu).

 Tekst i zdjęcia opracowała: Daria Kuza

2018/10/15 @ 10:01