Czas na roztrenowanie :)

Nasz organizm nie może wciąż działać na wysokich obrotach. Jest czas przed startowy, kiedy budujemy formę, czas startów w którym forma jest najwyższa i musi też być czas regeneracji, kiedy odpoczywamy fizycznie i psychicznie. Okres w którym planuje się roztrenowanie dla kolarzy,  biegaczy i triathlonistów, to czas pozwalający na kumulowanie energii na kolejne życiowe rekordy, ale już w nowym sezonie.

Roztrenowanie to kolejny etap treningu. Zwolnienie i regeneracja po sezonie startowym jest bardzo ważne, żeby móc wejść na wyższy poziom i w nowym sezonie osiągnąć lepsze wyniki.  Czas odpoczynku, to nie jest czas stracony.

Można doszukać się różnych sposobów na roztrenowanie po sezonie startowym. Niektórzy całkiem rezygnuja z treningów przez okres 4 tygodni. Inni nie uważają odpoczynku i regeneracji za obowiązkową część harmonogramu i trenują dalej według swoich przyzwyczajeń. W pierwszym przypadku powrót do formy może być bolesny, w drugim zmęczenie organizmu nie pozwoli na osiąganie odpowiedniego progresu w nowym sezonie startowym. Dobrym sposobem na roztrenowanie jest odpoczynek połaczony z umiarkowaną aktywnoscią fizyczną.

Okres roztrenowania i regeneracji wcale nie oznacza, że mamy leżeć i odpoczywać. Spokojnie możemy pojeździć rekreacyjnie na rowerze, popływać na basenie czy pójść na siłownię. Przyda się też wizyta w suchej saunie, gdzie wysoka temperatura skutecznie wspomoże usunięcie toksyn z organizmu, pobudzi układ krwionośny oraz przyśpieszy regenerację nadwyrężonych mięśni.

Warto wybrać się też do masażysty. Kilka wizyt pozbawi mięśni nieprzyjemnego naprężenia i poprawi krążenie krwi. Dobry masażysta, jest też niezbędny do pozbycia się kontuzji i przywrócenia poprawnej motoryki grup mięśniowych. 

Z domowych sprawdzonych sposobów, wspomagających regenerację, to naprzemienne kąpiele w zimnej i bardzo ciepłej wodzie. Doskonale sprawdzają się nie tylko w okresie regeneracji, ale też w sezonie startowo-treningowym. Warto stosować dla poprawy samopoczucia i rozluźnienia mięśni po treningu.

Co mi da roztrenowanie?

Przede wszystkim pozwala zregenerować się zarówno fizycznie jak i psychicznie. Roztrenowanie pozwala rozładować stres, który zdążył się nagromadzić podczas wszystkich startów w zawodach. Każdy po dłuższym czasie rutynowych treningów czuje zmęczenie i znużenie. Organizm potrzebuje odpoczynku i coraz częściej to manifestuje. Zwyczajne wyczerpanie baterii, które skutkuje zniechęceniem, kontuzjami i odłożeniem treningów na dłużej niż by się chciało. Dzięki takiej kilkutygodniowej przerwie, z naszego organizmu opada wyczerpanie i znów zaczynamy czuć głód treningów. Po odpowiedniej regeneracji, wypoczęte ciało zdolne jest do osiągnięcia lepszych rezultatów wydolnościowych i szybkościowych. 

2017/09/07 @ 6:09